skog, arbete och fasting - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu skog, arbete och fasting - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

skog, arbete och fasting

Blijf op de hoogte en volg Marloes

15 Juni 2014 | Zweden, Jönköping

Zo daar ben ik weer. De tijd is deze week snel gegaan, nu heb ik toch wat tijd gevonden om jullie weer te betrekken bij mijn leuke avonturen.
Ik was gebleven bij de vraag of ik mijn eerste zeil-les zou krijgen. Het antwoord hierop is helaas nee. Stefan zou ons les geven, maar hij had een meningsverschilletje met zijn dochter, waardoor ze voor straf niet mocht zeilen. Stefan kon dus niet weg en zo ging ook onze zeil-les niet door. Jasper en ik keken elkaar aan, wat nu? Het bos in en een kampvuur maken? Ja goed plan. Zo zijn we dus de auto ingestapt om 10 minuten later midden in het bos weer uit te stappen. Heerlijk een half uur gewandeld en vervolgens bij een meertje een vuurtje gestookt. Mijn eerste kampvuur in het wild!!! Ik zeg een mooi alternatief voor zeilen. Helaas komt er hierdoor van mijn voornemens om eens op tijd naar bed te gaan niet zoveel. Wat ik dan in de ochtend wel merk, maar ach, je bent niet elke dag in Zweden. Het werken gaat steeds beter. Ik zie ongeveer 2 patiënten tijdens de infektionmottagning, een inloopspreekuur voor acute (kleine) problematiek. Ik zie nog vooral de klachten die met lichamelijk onderzoek ook redelijk te verhelderen zijn, en waarbij de anamnese dus iets minder van belang is. Af en toe ontstaan er nog wel leuke spraakverwarringen. De beste man werkte in de bygga (de bouw). het was tung (zwaar), ok dat begrijp ik. Vertel ik dit even later netjes aan de arts, ok in de bouw prima, moet hij dan ook een sjukskrivning hebben?? nee hij werkt geloof ik niet als zelfstandige, maar wil je voor de zekerheid even meelopen. blijkt hij te bouwen aan bilen (de auto). O hij is dus monteur. ja dat is inderdaad ook zwaar. Gelukkig maakte het voor de klacht niet uit, maar voelde me toch knap vervelend, de patiënt kon er wel om lachen. Dat brengt me bij een groot verschil tussen Nederland en Zweden. Hier mag je een week ziek zijn zonder bezwaar. Na een week heb je een ziekschrijving (sjukskrivning) nodig van de huisarts. De huisarts schrijft dus aan de lopende band briefjes voor mensen die niet aan het werk denken te kunnen, de huisartsen denken hierin ook actief mee en bieden het aan. Een soort Arboarts dus. Bij mij zit dit nog niet in het systeem, dus mijn patiënten hebben pech (gelukkig is er een supervisor). Nouja de rest van de dagen kabbelde een beetje voort. De avonden waren gevarieerd. Op woensdag natuurlijk de geweldige verassing van MTKV die spontaan lang zal ze leven hebben gespeeld door de telefoon (dank nog daarvoor). En op donderdag avond samen met Majvor (secretarresse) en Jasper naar een lifeoptreden in het park geweest.
En toen was het weer tijd voor weekend... oei zou het dit weekend beter gaan? Ik heb in ieder geval de dienstauto tot mijn beschikking dus ik kan uit de voeten. Mijn plannen, nou genoeg! dit is ervan terecht gekomen.
Zaterdag was hier de vätternrunde, een fietstocht rond de Vättern, het meer waar Hjo aanligt. Dit is een meer van 300 km omtrek en Jasper deed hieraan mee, samen met 1200-1300 andere mensen. Ze komen ook door Hjo en Majvor had me uitgenodigd om in alle vroegte al te komen kijken. Majvor zou lasagne scheppen voor de wielrenners. Ik was mijn bed al uit, maar mijn hoofd vond mij helemaal niet lief. dus ik ben nog even mijn bed ingedoken. Om vervolgens om 11u toch beneden in Hjo te zijn met wat paracetamol als ondersteuning. Vanaf 11.30 zou Jasper wel eens aan kunnen komen, dus nadat ik een gratis abonnement voor de bibliotheek had geregeld ben ik lekker met een boekje op het gras gaan zitten. Ik zag al heel wat wielrenners voorbij komen. Om 13.30 was Jasper er ook, hij had er toch even doorheen gezeten. Maar opgeven, nee dat niet. Dus nadat hij zijn lasagne op had heb ik hem weer uitgezwaaid. Tijd voor de huishoudelijke taken, wassen, strijken, boodschappen doen. Waar is de tijd?!? heeft dit weekend echt evenveel uren als die van vorige week? snel het bed in want vandaag wilde ik naar de katholieke kerk in Skovde, met de blitse rode dienstauto. Het was een sobere dienst, maar met communie dit keer. Ik snap ondertussen niets meer van de geloven in Zweden, hier was Maria namelijk ver weg gestopt. Nouja het zal. Nog even lekker in Skovde rondgekeken en toen weer terug, auto afgezet bij vardcentral en daarna nog 4 kilometer hardgelopen, tegen de bult op. En nu dan het reisverslag maken. Tsja dit weekend gaat gelukkig stukken beter! En het volgende weekend? Dan kan ik Vincent ophalen van Gotenborg. Heb er nu al zin in.
Voordat ik stop heb ik nog een leuk verhaaltje over Fastings (Teken) . Ben je niet medisch geintereseerd dan zou ik zeggen, tot het volgende reisverslag, anders lees rustig verder.

Papa had in de supermarkt een flyer gezien voor een vaccin tegen een ziekte bij teken. Ik denk, je kan je toch niet inenten tegen de ziekte van Lyme (borrelia burgdorferi voor de medici onder ons). Ik wilde hier wel meer van weten dus ik ben op onderzoek uitgegaan. En wat blijkt, nee dit is geen vaccin tegen borrelia, maar tegen een virus wat hier door teken wordt overgedragen namelijk TBE, tick born encefalitis. Het is een virus wat direct bij de beet wordt overgedragen en waar geen medicijnen voor zijn. De klachten komen overeen met de griep, maar kunnen in het ergste geval encefalitis (hersenontsteking) geven. bij 1-2% van de mensen is het dodelijk. In Nederland komt het niet voor, maar wel in de landen om ons heen. De teek die het overbrengt is voornamelijk de Ixodes ricinus, de Europese ondersoort en Ixodes persulcatus, de ondersoort uit Siberië en het verre oosten. Gelukkig is de teek vooral pas actief in de maanden Augustus en september en dan ben ik al weer weg. Brrr. Oja sommige soorten van DEET werken ook tegen teken.

Nou tot zover mijn klinische les en daarmee ook mijn reisverslag!!

Tot de volgende keer maar weer.

Kram




  • 15 Juni 2014 - 21:22

    Marjolijn:

    Leuk weer iets van je te lezen.
    Het was woensdag echt leuk ondanks dat je er niet bij was om toch lang zal ze leven voor je te spelen. :-D
    Blij om te lezen dat het allemaal goed met je gaat en dat je je goed vermaakt, en volgende week eindelijk weer je lieve vriendje in je armen sluiten, tot die tijd zullen wij nog heel goed op hem passen. ;-)

    Tot snel!

    Xx

    Marjolijn

  • 15 Juni 2014 - 21:49

    Lida Kocks:

    Fijn te lezen dat het goed met je gaat. groetjes Tante Lida

  • 16 Juni 2014 - 05:49

    Evelien:

    Fijn dat het zo goed gaat loes!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 12484

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: