Midsommar och Göteborg. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu Midsommar och Göteborg. - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Midsommar och Göteborg.

Blijf op de hoogte en volg Marloes

22 Juni 2014 | Zweden, Gotenburg

Ondertussen is er weer een week voorbij gevlogen, en terwijl ik dit typ zit ik niet alleen, maar zit Vincent bij me. Hoe dat allemaal zo is gekomen, dat lezen jullie nu.
Begin deze week kwam ik erachter dat deze werkweek maar 4 dagen zou duren. Vrijdags is het een vrije dag vanwege midzomer en de rest van de week staat ook in het thema van dit midzomerfeest op het werk. Zo heeft een van de collega's een heerlijke midzomerlunch voorbereid, met haring of zweedse gehaktballetjes (geef mij die laatste maar!!). Ook alle patiënten zijn in opperbeste stemming, al zijn deze week de patiënten ver te zoeken. Ik moet echt actief vragen voor weer een patiënt. Nouja dan proberen we onze zweedse taal nog maar wat te verbeteren met de kalla anka (donald duck), met knatta fjatte och sjatte (kwik, kwek en kwak). Meteen moest ik denken aan een van de kinderchirurgen die mij vertelde dat hij wist wat kwik kwek en kwak was is het zweeds (of was het nou een andere taal, hihi). Voor de zekerheid maar even op beeld vast gelegd en het aan hem doorgemaild.
In de avonden heb ik me ook deze week weer prima vermaakt.
Op maandag heb ik samen met Majvor en Jasper gegeten bij mij thuis. daarna hebben we even een stukje gewandeld en heerlijk gezongen. Op dinsdag was het tijd voor mijn eerste zeilles, in een optimistje, en ik was dan ook erg optimistisch. Nouja ik ben inderdaad niet gekapzeist, maar de grootste uitdaging was hoe ik moest zitten. Het bootje is namelijk zo klein dat ik telkens mijn hoofd stootte of een gevecht had met het roer. Maar het was vooral echt super gaaf om te doen, dus nemen we de schaafwonden en de spierpijn voor lief. Op woensdag was het Nederland - Australië en die wedstrijd hebben Jasper en ik dan ook samen gekeken. Nou ja analyseren hoef ik die wedstrijd niet ;). Donderdag avond was ik uitgenodigd voor een barbecue bij Stefan thuis (mijn begeleider). We waren met zijn zessen en 4 kinderen. Ik vond het best spannend de hele avond in het zweeds praten over koetjes en kalfjes. Ok de medische gesprekken gaan nu prima, maar dit is iets heel anders. Maar het was heel gezellig en aangemoedigd door een glaasje wijn en veel vriendelijkheid en begrip ging het echt heel goed. Ik heb er dan ook leuke facebookvrienden aan overgehouden. Met een afspraak dat wanneer Jasper en Vincent weg zijn ik wat ga doen samen met Sara om te zorgen dat de heimwee niet terugkeert. Fantastisch toch?! Nouja veel te laat naar bed, was het de volgende dag tijd voor het werkelijke midzomerfeest. Een familiefeest waarbij het begin van de zomer wordt gevierd door met zn allen rond een midzomerboom te dansen. Ik was met Jasper uitgenodigd om weer mee te gaan met Stefan en zijn familie. Zijn duitse oom en tante waren op bezoek, dus gingen we nu van het zweeds over op het duits. Nu gooi ik echt alles door elkaar. Maar ook deze mensen waren heel vriendelijk en we hebben echt leuke gesprekken gehad. Natuurlijk heb ik ook meegedanst. Toen het klaar was nog even een andere midzomerfeest meepakken en toen onze spullen pakken. Jasper gaat in het weekend ook naar Göteborg, dus konden we wel samen gaan. Dan kunnen we ook wel gaan kamperen, ach waarom niet? en zo gingen we om 19.30 met ons tentje richting Göteborg. Gelukkig was Jasper een ervaren kampeerder. Dus toen we om 00.30 een plekje hadden gevonden, stond de tent in enkele minuten. Na een kopje thee snel het tentje in want nog een nachtje slapen en dan komt.... Vincent. De nacht ging gelukkig goed voorbij, ik had heerlijk geslapen. Dus de spulletjes weer ingepakt waarna Jasper me midden in Göteborg heeft afgezet. Daar heb ik de toerist uitgehangen totdat ik naar Flygplatz Landvetter kon om Vincent op te halen. Helaas was zijn tas nog op Frankfurt blijven liggen, dus even wat papieren rompslomp, ja ik spraak een beetje zweeds ja. Een voordeel van geen koffer hebben is dat we nog even lekker Göteborg samen in konden. Nog lekker rondgewandeld en toen op naar Hjo. Vandaag heb ik Vincent Skovde en Hjo laten zien. Zo direct komt Vincents tas en dan nog maar even een mooie wandeling maken. Morgen weer beginnen aan een nieuw weekje. Volgende keer zal ik wat vertellen over de verschillen tussen Zweden en Nederland wat betreft gezondheidzorg. Maar nu ga ik weer lekker genieten.

Kram

Marloes

  • 22 Juni 2014 - 19:12

    Marjolijn:

    Wat heerlijk dat Vincent er nu is, lekker samen genieten!
    Die midzomerfeesten lijken mij echt super gezellig, misschien volgend jaar niet naar Spanje maar naar Zweden op vakantie. :-p
    Mis je wel heel erg, maar nog een maandje en dan ben je weer bijna thuis. :-D

    Xx

    Marjolijn

  • 22 Juni 2014 - 21:36

    Lida Kocks:

    Leuk om zo op de hoogte te blijven Liefs Ome Willehad en Tante Lida

  • 23 Juni 2014 - 10:46

    Willem Veenendaal:

    Leuk bericht en wens je nog veel genot en werkplezier daar in het mooie zweden en ook de f
    Groetjes aan vincent

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 12483

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: