Pojkvän och Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu Pojkvän och Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Pojkvän och Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Marloes

29 Juni 2014 | Zweden, Stockholm

Ik ben ondertussen weer alleen, ik heb net Vincent op de trein gezet naar zijn flygplan i Göteborg (vliegtuig in). We hebben een fantastische week samen gehad...

Op maandag moest ik weer aan het werk naar een leuk weekend en Vincent moest zichzelf zien te vermaken. Nu had ik mooi via Mayvor de dienstfiets geregeld voor hem, zodat hij in ieder geval uit de voeten kon als ik weg was. Maar lang hoefde we geen afscheid te nemen, want om 12u konden we samen lunchen. Samen gezellig eten in de haven, nou niet dus. De eenden konden het niet waarderen dat wij onze lunch niet wilden delen dus begonnen ze in mijn voet te pikken. Ok we snappen de hint, dan maar iets verder van het water gaan eten waar het in ieder geval rustig is. Vincent moest in de ochtend thuis blijven want zijn koffer was nog steeds niet in Hjo aangekomen. De pakketbezorger was wel bij ons aan de deur geweest en had netjes aangebeld, maar ja de bel was kapot. En dan op het idee komen om even te kloppen of op te bellen, dat kwam niet in hem op. Dus de koffer was zondag weer terug gegaan naar Göteborg. Ze zouden het in de ochtend weer proberen, maar nog geen koffer. Nu had ik gezegd dat ze de koffer dan maar af moesten geven bij de buurvrouw en dat hadden ze gelukkig gedaan. Weer een zorg minder. Mooi want het huis moet nog wel even oranje gemaakt worden voor Nederland - Chili in de avond. Jasper heeft zijn nichtjes op bezoek, maar geen tv, dus besluiten we met zn allen bij mij te kijken. Na een mooie overwinnen hoort daar natuurlijk een vreugdevuur bij en marshmallows. De 2 heren zijn helemaal in hun element, lekker fikkie stoken.
Dinsdag middag wil ik Vincent laten zien hoe ze hier lunchen. We gaan dus met de rest van mijn collega's mee naar stampens kvarn (restaurant bij het huis van Jasper). We worden met z'n allen getrakteerd door Stefan en iedereen doet heel erg hun best om Vincent op z'n gemak te stellen. O studeer je ook geneeskunde, nee business and Retail managment. uhhhhh? nou ja probeer dat maar eens uit te leggen. Het uur is in ieder geval zo voorbij en dus is het weer tijd om aan het werk te gaan. Nog even wat plannen maken voor in de avond. Ach we kunnen wel gaan zwemmen. Ja waarom niet. En daar stonden we dan met z'n 3en. De zon was ver te zoeken, maar ach zo snel koelt een meer niet af. Wie er als eerste in ligt. Nou dat was ik dus als enige meid tussen 2 jongens hihi. En koud dat het was brrr. Maar toch wel fijn, even de benen strekken. Eenmaal thuis nog lekker even douchen en dan onder de wol. Ligt het aan mij of moet ik nu wel heel vaak plassen, en het doet ook wel een beetje pijn. Ach een nachtje slapen en dan gaat het wel over.
Nou niet dus, au au au. Ik sta de volgende ochtend met een behoorlijk ochtendhumeur op. Sorry Vincent, maar ik heb echt niet geslapen. Misschien dat ik de arts toch even moet vragen voor een kuurtje...
Eenmaal op de vårdcentral heb ik me voorgenomen Stefan even te vragen om me te helpen. Nou dat was geen probleem, hij kwam samen met mij binnen en vroeg direct: wat is er met jou aan de hand, alles bra? nej jag här besvär med kisser (nee ik heb klachten bij plassen). Och meisje toch, hier heb je het recept, ga ze na je eerste patient maar meteen even ophalen. O dat ging makkelijk, dank Stefan. Onder het uitschrijven kreeg ik meteen even een tussentijds gesprekje. Ze zijn erg tevreden over me en vinden dat ik alles snel oppak. (view, ben ik dan toch te kritisch voor mezelf?). Helemaal blij stap ik het kamertje weer uit, nog meer gebrand om de taal beter te beheersen. Maar ik ben in ieder geval op de goede weg. In de middag hadden we weer läkemedelslunch, Het ging over nieuwe diabetesmedicijnen, helaas moest ik zo vaak plassen dat ik de essentie een beetje heb gemist. In de avond doen we het dan ook maar rustig aan. Een mooie wandeling langs het kleine riviertje in Hjo en lekker film kijken.
Donderdag: Gelukkig werkt de antibiotika goed. Voor de medici. Ik heb Selexid gekregen, een middel wat in Nederland helemaal niet geregistreerd staat, maar hier zelfs eerste keus is boven nitrofurantoïne ivm het resistentieprofiel. Dat is maar goed ook want morgen gaan we naar Stockholm en vaak plassen is dan echt niet handig. Vandaag echt veel patiënten gezien, waarbij de problematiek ook steeds lastiger wordt. Ik zit bijna op het niveau van patiënten die ik ook in Nederland zie. Nu ik goed snap waar de patiënt het over heeft kan ik dus ook patiënten zien waarbij het lichamelijk onderzoek niet de diagnose verraad. Ik spreek met Jasper af dat ik wat van zijn administratie overneem volgende week. Hij gaat morgen namelijk naar huis voor zijn afstuderen. Ook Stefan is volgende week weg, dus dan moet ik het echt zelf gaan doen. Oja Jasper en ik morgen morgen de dienstauto mee naar Skovde dus dat scheelt weer een busrit. Superfijn. Nog even een fijne BBQ met z'n 2en in de avond, en dan is het dus zo laat.
Vrijdag om 6.15 ging de wekker, tsja je moet er wat voor over hebben om Zweden te zien. Gelukkig staat alles al klaar en Vincent en ik hebben er zin in. Ok ik moet nog een beetje wakker worden, maar het is dan ook wel echt vroeg. In de trein nog lekker even verder kunnen slapen en dus zijn we helemaal klaar voor Stockholm. Eerst even een kaart regelen voor het openbaar vervoer en dan op stap. We hebben echt ontzettend veel gezien, en zijn ook nog lekker op de boot geweest (die zit bij de openbaarvervoerskaart inbegrepen). Om 15u alvast inchecken in onze hostel. Het is een mooie kamer. En o wat heb ik gelachen om Vincents reactie. Een gezamenlijk toilet en douche???? Ja het is een jeugdherberg. Dit is zelfs nog luxe dat we maar met z'n tweeën een kamer delen. Echt? ja normaal heb je slaapzalen. O. haha. Een geluk de douche kon je toch wel afsluiten, zodat er tenminste niemand binnenloopt als je wilt gaan douchen. Waar het eerst niet op leek. In de avond zijn we teruggegaan naar het centrum en hebben we gegeten in kungshallen. Hier zijn 16 verschillende restaurants in 1 gebouw met een grote eetruimte. Je kan dus per persoon kiezen bij wie je wilt eten. Wij kiezen voor een tafeltje buiten en gaan voor een steak, altijd goed. Daarna nog een pankakor med vanilleglass (pannenkoek met vanilleijs) en toen was het wel weer goed geweest. Op de terugweg horen we veel muziek. Blijkt er midden in de stad een groot afstudeerfeest te zijn. We hebben nog even door de hekken staan kijken. Goede muziek!!!. Eenmaal terug moeten we nog even de treintickets terug boeken. Nou even... Het heeft me 1,5 uur gekost door wat uitdagende creditcard problemen. Behoorlijk in de stress was ik echt blij dat het digitaal gelukt was. Anders hadden we de volgende ochtend om 8u al op het station moeten staan om de laatste tickets te kunnen boeken. De volgende ochtend hebben we heerlijk genoten van een inbegrepen ontbijt. Genoeg energie om de dag door te kunnen. We hebben besloten om in de middag nog even naar Tivoli granna lunt te gaan, het pretpark midden in Stockholm. Alvast een voorproefje op mijn verjaardagscadeautje naar de Efteling die ik heb gekregen van Vincent. De entree was heel goedkoop, maar dan blijk je binnen ook nog voor de attracties te moeten betalen. We hebben dus een paar attracties uitgezocht en verder genoten van het uitzicht en de livemuziek in het park. Nog snel even een hapje eten en dan weer terug met de trein. Wat een fantastisch weekend, met dank aan Stefan die me gewoon een dagje vrij heeft gegeven.
Vandaag nog even naar de kerk geweest. Naar skovde was niet echt praktisch, dus ik wilde Vincent de protestantse kerk hier wel eens laten zien in Hjo. We komen daar aan en er is een vrouwelijke priester, die voorgaat in de eucharistie onder 2 gedaanten. Alles is net een katholieke mis. Ik snap er niets meer van, dus we besluiten het te vragen. Blijkt dit inderdaad protestant te zijn, maar van de stroming die het meeste op de katholieke stroming lijkt. Maar er is nog een vrouw die oorspronkelijk uit Nederland komt, zij kan het jullie wel uitleggen. En toen stonden we opeens Nederlands te praten. Het heeft te maken met de lutherse en calvinistische stroming. In Nederland is het protestantisme vaak Calvinistisch, zonder al teveel poespas en symboliek. Deze stroming is meer luthers waardoor de symboliek veel meer terugkomt met eucharistie en een bescheiden rol voor Maria (pin me er niet op vast als het toch andersom blijkt te zijn, dan hoor ik het graag van jullie).
Ik ben in ieder geval welkom om terug te komen! Eenmaal thuis nog een laatste potje poolen met Vincent en dan nog opschieten ook anders mist Vincent zijn trein. Op 1 minuut na heeft hij hem gelukkig gehaald. Nog een maandje en we zijn weer samen. Alleen deze keer gaat het afscheid nemen prima. Ik heb het hier goed naar mijn zin en ik zou nu nog echt niet naar huis willen.

Daarom volgende week gewoon weer een nieuw verslag vanuit Hjo!!!

Kram



  • 29 Juni 2014 - 18:57

    Resi Schut:

    Hoi Marloes,

    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar de zin heb daar,even wij gaan nu tien dagen met vakantie naar Zwitersland dus even geen berichtje van ons nog veel plezier Resi

  • 30 Juni 2014 - 10:22

    Marjolijn:

    Ik ben blij om te lezen dat het zo goed met je gaat, en wat fijn dat je zo'n fijne week hebt gehad met Vincent.
    Wij tellen hier wel af tot eind juli want we missen je echt heel erg. :-( Maar hoe super tof was het om gisteren even via Skype met je te kunnen babbelen, als je of je recht tegenover ons zat hihi.
    Geniet er nog even van meid en we spreken elkaar snel weer.

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 12492

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: