Ensam igen och Visingsö - Reisverslag uit Visingsö, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu Ensam igen och Visingsö - Reisverslag uit Visingsö, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Ensam igen och Visingsö

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 Juli 2014 | Zweden, Visingsö

Terug van een druk dagje, tijd voor de wekelijkse update.

Nadat Vincent vorige week is weggegaan, kwam op maandag bij mij het besef dat ook Jasper er niet meer is, en ook Stefan is op vakantie. Met andere woorden, ik sta er nu echt alleen voor slik! Maar ik ben stukken beter in het Zweeds dan de vorige keer dat ik 'alleen' was. Ik heb ook al de nodige contacten gelegd dus eigenlijk... valt het dit keer wel mee. Ik begin dan ook met frisse moed aan de nieuwe werkweek. Het leuke van een huisartsenpraktijk is dat je je patiënten ook vervolgt en op de hoogte houdt. Ook via de telefoon. Nu is Zweeds praten in de spreekkamer steeds minder een probleem, maar via de telefoon. Oei dat is lastig, handen en voeten helpen me nu niet meer. Een zeer lieve mede zweedse co-assistent biedt me nog aan om me te helpen. Maar kom, dit kan ik ook. Dus netjes de telefoon gepakt en een consult gevoerd via de telefoon. Het is ons nog gelukt ook om tot een goede conclusie te komen. Weer een stap verder, de volgende telefoontjes gaan dan ook een stuk makkelijker. Als je maar durft he. Ondertussen begint mijn patiëntenpopulatie ook wat spannender te worden. Zo heb ik roodvonk gezien, met de typische aardbeientong. Zelfs de meeste artsassistenten waren onder de indruk van deze tong, dus een voor een kwam iedereen even kijken voor een leermomentje. Oja is roodvonk geen meldingsplechtige ziekte? In Nederland geloof ik wel. Hmm dat zoeken we uit, ja hoor. Kunt u de volgende papierwinkel even invullen, in het Zweeds natuurlijk. Kijk zo vliegen de dagen wel voorbij. Ook heb ik mijn hechtskills weer op kunnen halen met een grote armwond, nadat de patiënt op kattenjacht was geweest. Tijdens de pauzes kan ik me ondertussen ook soms in een gesprek mengen en is het echt heel gezellig met de rest van de vårdcentral. Ook de avonden heb ik toch leuk opgevuld, met huishoudelijke werkzaamheden, maar toen Majvor me vroeg om gezellig mee te gaan naar tidaholm heb ik dit niet afgeslagen. Na de hele mooie wandelingen en een gezellige avondmaaltijd nog even naar Majvor thuis voor een fika (koffie) met wijn, (ok dus geen koffie of thee), en dat op dinsdag. Ik had niet zo heel veel gegeten, dus die wijn kwam behoorlijk aan. Dus toch maar op tijd naar huis gegaan. Morgen weer nieuwe patiënten hihi. Het is zo leuk dat iedereen zijn best doet om mij erbij te betrekken. Helaas dat ook Majvor nu op vakantie is. Telkens als ik een nieuwe kompis heb gevonden, kan ik weer opzoek naar een andere. Ik vermaak me zelf overigens ook prima hoor. Wanneer er op vrijdag middag gewoon geen enkele patiënt meer gepland staat, blijft er een arts achter maar mag de rest naar huis. Het is lekker weer, dus ik besluit eerst te gaan hardlopen om daarna af te koelen in het grote buitenzwembad van Hjo, die gratis is. Heerlijk om zo te ontspannen en voordat je het weet is het alweer laat. In de avond nog even skypen en dan kom ik tot de conclusie, ik heb gewoon een week geen Nederlands gesproken. Bizar hè? Op zaterdag spreek ik af met Sara de secretaresse. We gaan samen met haar kinderen Hjo in en laat me de leukste kleine winkeltjes in Hjo zien. Ik maak daarna Risotto voor hun waarna onze wegen weer scheiden. Ik maak nog even van de gelegenheid gebruik om nog wat baantjes te gaan trekken. Wel op tijd weer terug voor de voetbalwedstrijd! Vandaag is mama jarig en ik was bang dat als ik thuis zo blijven ik het nog best wel eens zwaar zou kunnen hebben. Dus ik ben erop uit gegaan. De buurvrouw had mij de trafik aangeraden. Dat is een hele oude stoomboot die over Vättern meerdere tochten maakt. Ik ga mee naar Visingsö, een van de grootste riviereilanden van de wereld. Het is een fantastische reis met veel aanspraak in het Duits en Zweeds. Ik heb veel gezien en een groot compliment gekregen. Goh uit welk deel van Zweden kom je? ik herken je accent niet. Haha fantastisch, heel goed voor je zelfvertrouwen. Al ken ik alle complimentjes nu wel, ik ben nog steeds niet tevreden, maar dat zit in de aard van het beestje. Eenmaal terug van de boot had ik nog allemaal plannen voor de avond, maar van de hele dag buiten ben ik en lite trött (moe). Ik ben dus bang dat er behalve dit verslag vanavond niet veel meer gaat gebeuren. Morgen weer een nieuwe werkweek. Vanwege de vakantie is er een vervangende arts aangenomen uit Denemarken. Nu schijnt ze niet zo heel goed Zweeds te spreken en mijn Deens is niet zo heel geweldig (haha), dus ik ben heel benieuwd hoe dat morgen gaat. Ik ben trouwens niet de enige die het spannend vind. Ook de secretaresses die haar notities moeten gaan noteren voelen zich een beetje gespannen. Met andere woorden wordt vervolgd.

Goede week allemaal weer

Kram

  • 07 Juli 2014 - 12:38

    Willem Veenendaal:

    Groetjes van uit een warm ede en als nog gefeliciteerd met je moeder(mijn moeder is 7 juli jarig).

  • 07 Juli 2014 - 14:15

    Marloes:

    Jij ook gefeliciteerd Willem, en hier is het inderdaad ook lekker zonnig en warm!

  • 09 Juli 2014 - 21:52

    Mamma:

    Marloes het ziet er weer leuk uit je weet het goed te brengen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 12475

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: