Riddarspel, simma och Slöjdmässan - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu Riddarspel, simma och Slöjdmässan - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Riddarspel, simma och Slöjdmässan

Blijf op de hoogte en volg Marloes

13 Juli 2014 | Zweden, Skövde

Hoi lieve allemaal.

2 veckor kvar, nog twee weken en ik ben weer terug in Nederland. Echt een heel gek idee. Gelukkig heb ik genoeg te doen om er niet teveel aan te kunnen denken....

Maandag kwam ik op het werk en ik hoorde Cecilia en Sofia praten over en riddarvecka. Dat klonk wel heel leuk dus ik vroeg wat het inhield. Nou een toneelspel en alles in teken van de middeleeuwen, wil je mee als we gaan. Nou graag! Ok als we gaan dan laten we het wel weten. Ik helemaal blij, weer wat zien van Zweden ik ben ervoor in. Zo werd ik dezelfde middag nog gebeld door Cecilia of we niet al direct zouden gaan. Sofia had mijn agenda al geblokkeerd, helaas kon zij niet mee. Maar een kwartier later zat ik al bij Cecilia in de auto op weg naar Hova, ruim een uur rijden van Hjo. De tijd is de auto ging heel snel voorbij, we waren gezellig aan het kletsen en zo kwam ik veel te weten over Cecilia, het gezondheidssysteem in zweden en over van alles en nog wat. Ze schijnen hier in Zweden helemaal gek te zijn van ridderspelen en in vele dorpen worden dan ook middeleeuwse weken georganiseerd. Alle mensen uit het dorp helpen dan mee om een toneelspel in te studeren. We hebben heerlijk door het dorp gelopen en Cecilia heeft mij knäck laten proeven. Dit is een typisch zweedse lekkernij, een soort karamel. Het wordt in allerlei vormen gegeten, maar het meest gewoon als lolly. En ja het was heerlijk! Daarna samen naar het toneelspel. Het ging over een gevecht tussen 2 koningen die uit werd gevochten door de ridders te paard. We zagen ringsteken, maar ook gevecht van man tot man. Cecilia en ik hadden een favoriet riddar öl, vertaald ridder bier. Helaas hij had net niet gewonnen. Eenmaal afgelopen hadden Cecilia en ik best trek, dus Cecilia belt haar ouders op of ze nog wat te eten voor ons hebben. Ja hoor geen probleem en zo zit ik even later aan korv en potatis (worst en aardappelen), ook typisch zweeds. De ouders zijn heel aardig en zeer geïnteresseerd in Nederland. De beste vraag van de avond. Wat is nu het verschil tussen Nederland en Holland? Uitgelegd dat dit hetzelfde is, maar dat Holland met voetbal lekkerder klinkt (ze kende holland alleen van voetbal en dachten dat ze alleen de provincie noord en zuid-holland bedoelde). Eenmaal terug snel naar bed, want ja de volgende ochtend moet ik wel gewoon weer werken. De rest van de dagen kabbelde een beetje voort. Het was super mooi weer, dus de patienten hadden geen zin om naar de huisarts te gaan. Wij maakte ook gebruik van het mooie weer om tussen de middag in de pauze lekker te gaan zwemmen. Ja dat kan hier gewoon! Verder zie ik voornamelijk kindjes in de praktijk, ze weten namelijk dat mijn interesse toch wel bij de kindergeneeskunde ligt. Een nadeel van alle kindjes met verkoudheid is dat ze ook hier geen hand voor de mond houden. Ik ben nog niet resistent tegen de zweedse bacterien en ben dus nu ook verkouden. Ze vinden hier dat ik ziek ben, maar dat vind ik wel meevallen. Ze vragen me dan ook elke keer of het echt wel gaat. Jag det går bra, jag ár inte sjuk. du är sjuk, nej jag är inte sjuk en zo gaat het even door.


Op vrijdag begon hier de slöjdmässa, een hele grote handwerkbeurs in het stadspark. Mensen komen met bussen tegelijk om te kijken naar allemaal handgemaakte producten. Een van de standhouders zou het hele weekend bij mij slapen in het appartement, dit had nog heel wat voeten in de aarde. Ik zag alleen een briefje met de mededeling dat ik een huisgenoot zou krijgen, geen idee hoe of wat. Mijn buurvrouw vond dit niet kunnen en is er voor mij achteraan gegaan. Voor de overlast kreeg ik van de buurvrouw een stuk cake (tacksam). Ze hadden ook even schoongemaakt bij mij thuis, maar ze hadden daarmee ook spullen van mij meegenomen, zoals de nederlandse vlag, weer gaat de buurvrouw er voor mij achteraan. Fantastisch die hulp. Uiteindelijk kwam de vrouw maar voor 1 nachtje en ben ik dus weer alleen. De slöjdmässa gaf mij ook wat extra werk. Er was een vrouw onwel geworden en ik mocht de acute opvang doen, zo had ik een verpleegkundige en een labmedewerker tot mijn beschikking en hebben we heerlijk samengewerkt. De arts keek op een afstandje mee, maar heeft mij alles laten doen, wat een goed gevoel gaf dat. Dat had ik ook wel even nodig want vrijdag had ik een moeilijke dag, niet lekker in orde, weinig patiënten en wetend dat je eigenlijk bij een bruiloft had moeten zijn. Dit was een welkome afleiding.
Op zaterdag was ik zelf ook wel heel benieuwd naar de Slöjdmässa en ben hier met Sara en de kinderen naartoe geweest. Veel mensen maar niet geschikt voor kinderen, dus vandaag alleen nog even terug geweest. Hele mooie souvenirs ingeslagen voor mijn 2 kleine grote mannen en voor mezelf een paar zilveren oorbellen en een kettinkje. Alles handgemaakt.

Komende week komt Jasper terug van vakantie, het is mijn laatste weekje alleen want volgende week komen mijn ouders en broer me alweer ophalen. Waar blijft de tijd?

Tot volgende week


  • 13 Juli 2014 - 18:45

    Irma:

    Wat een geweldige ervaring, Marloes! Super.

  • 13 Juli 2014 - 20:00

    Irma:

    En dan bedoel ik niet alleen de Zweedse ridders ;-)

  • 14 Juli 2014 - 09:38

    Laura Treffers:

    Leuk om het allemaal te lezen, Marloes. Wat een geweldige tijd voor je. Soms wat minder leuk, maar ook dat heeft weer z'n positieve kanten. Leuke dingen worden dan extra leuk. Nog een hele goede en fijne tijd toegewenst daar. En tot ziens!

  • 14 Juli 2014 - 10:38

    Willem Veenendaal:

    Bedankt voor het leuke verslag en wens je nog een leuke tijd en gezondheid toe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 12486

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: