Svensk legitimation och concert - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu Svensk legitimation och concert - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Svensk legitimation och concert

Blijf op de hoogte en volg Marloes

26 November 2014 | Zweden, Skövde

Hoi lieve allemaal,

Het is alweer even geleden dat jullie wat van me gehoord hebben. Niet dat ik nu hele dagen niets aan het doen ben, integendeel ik heb het gewoon een soort van druk, of ik doe in iedergeval alsof ik druk ben. Ik ga jullie niet vermoeien met alle details, maar ik houd het bij de hoogte en de dieptepunten.
Ik ben op dit moment erg druk met het zweeds worden, in ieder geval op papier. Om loon te kunnen krijgen heb ik namelijk een bankrekeningnummer nodig, en voor die bankrekening had ik een persoonsnummer nodig. Ik was dus helemaal blij toen ik een brief kreeg van skatteverket in Skövde dat ik inderdaad een zweeds persoonnummer heb nu. Alles goed dus, dacht ik. Maar niets bleek minder waar. Voor een bankrekeningnummer heb ik namelijk ook een echt paspoort of ID kaart nodig. O hadden jullie dat niet eerder kunnen zeggen? nee, want dat zijn nieuwe regels. O en kan ik dit dan ook aanvragen in Skövde. Nouja misschien wel, maar waarschijnlijk niet. Ze wist het eigenlijk niet zo goed en was ook niet echt van plan me te gaan helpen. Grrr. Mijn geduld is nu toch echt een beetje op aan het raken. Ik kom terug op de vårdcentral en Stefan vraagt of alles gelukt is. Grrr nee, stomme bureaucratie! ik loop boos weg en wil eigenlijk alleen maar naar huis. Cezary, een andere arts hier heeft het door en loopt achter me aan. Kan ik je helpen. Nouja als je denkt dat je dat kan graag! Ik leg het probleem uit en hij belt met zijn bank voor opheldering. Na een gesprek met skatteverket in Skövde later weet ik dat ik in Göteborg moet zijn voor het aanvragen van de kaart. Wel moet ik dan eerst even 400 kr overmaken. Kan dat ook van een Nederlands rekeningnummer? Nee daarvoor heb je een zweeds bankrekeningnummer nodig. Waar begonnen we dit verhaal ook al weer mee? juistja om een bankrekeningnummer aan te kunnen vragen. zucht! gelukkig helpt Stefan me en ben ik ondertussen in Göteborg geweest en is de aanvraag gelukt. Over 2 weken kan ik hem ophalen. Tot die tijd? geduld!
Ondertussen doe ik ook leuke dingen. Zo is het echt super gezellig op het koor en heb ik zelf klarinet mogen spelen bij een oecomenencafe voor buitenlanders. Het was super spannend, maar ook erg gezellig. Iedereen was enthousiast en ik mag nu vaker spelen! Zondag heb ik mijn eerste optreden met het koor en speel ik ook klarinet. Het is dan eerste advent wat hier groot wordt gevierd. Ik ben benieuwd.
Van het weekend is Vincent geweest. Het was heel gezellig om hem weer even in real life te zien. We hebben een nacht geslapen in Göteborg in het appartement van Majvor die ze spontaan aan ons aanbood. Zo ontzettend lief. Op de heenweg hadden we nog wel even een spannend momentje. Ik had ons treinkaartje die voor de hele dag zou gelden in de trein laten liggen. Oeps! natuurlijk reed de trein net weg... Maar gelukkig alleen naar een rangeerterrein en hij zou na ene half uur weer terug komen. Dat leek me het wachten waard! Na een spannend half uur, kwam de trein terug en had de schoonmaakster hem in de handen! o wat was ik opgelucht, dat scheelde toch weer zo´n 50 euro.
Als laatste heb ik een gesprek gehad met Kiki en Stefan over mijn contract. Die heb ik nu getekend. Ik mag zelf bepalen hoe lang ik wil blijven. Ik heb een taalniveautest gehad waar ik niet eens zo heel slecht uitkwam en ik ben begonnen met een taalcursus wat allemaal valt binnen mijn contract. Daarnaast heb ik binnenkort een gesprek met het aanspreekpunt voor de huisartsenopleiding om te kijken of ik hier alvast aan kan beginnen. En misschien ga ik ook nog helpen op een andere vårdcentral in Tibro, een aantal kilometer verderop. Kortom nog steeds een ultieme kans. Dat is zeker het wachten op alle bureaucratie meer dan waard!

Dat was het weer voor deze keer. Ik laat snel weer wat van me horen xxx.

  • 26 November 2014 - 18:53

    Anneke:

    Weer een leuk verslag ik was gelukkig van alles op de hoogte maar nu gaat het goed komen en zie je met de kerst

  • 26 November 2014 - 19:23

    Irma :

    Nou, je verveelt je dus niet

  • 26 November 2014 - 19:24

    Irma :

    En toen viel de rest weg...
    Maar eh, geniet!

  • 26 November 2014 - 23:09

    Simone:

    Gelukkig heb je fijne mensen om je heen die je verder helpen! Heel veel succes verder. X

  • 27 November 2014 - 07:21

    Peter:

    Mooi verhaal Marloes....Gelukkig dat het uiteindelijk wel gelukt is...waarschijnlijk...
    Hou je taai daar en veel succes met wat je daar nog gaat ontplooien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 12481

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: