ID-kort, rongedaels och julconcert! - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu ID-kort, rongedaels och julconcert! - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

ID-kort, rongedaels och julconcert!

Blijf op de hoogte en volg Marloes

17 December 2014 | Zweden, Skövde

Lieve allemaal.

Aankomende zaterdag kom ik gezellig voor 9 dagen naar huis en dit keer met een dubbel paspoort. Geert Wilders zou trots op me zijn ;P. Maar er is meer gebeurd, ik zal een poging doen het kort te houden.

Ik heb een gesprek gehad met Peter Winback, de studierektor van de huisartsopleiding hier. Het was een zeer goed gesprek en hij was enthousiast. Ik moet alleen even zorgen dat ik mijn zweedse legitimation krijg en mijn taalniveau moet worden bepaald volgens de europese richtlijnen en dan is er een goede kans dat ik in opleiding mag. Ik ben zelfs uitgenodigd om luxe, een heerlijk eten en wat een gezellige mensen. Ik was zeker niet de enige buitenlander. Aan het tafeltje waar ik aan zat te eten zat wel een zweedse arts, de rest kwam uit griekenland, syrie, duitsland en ... Nederland, en nee het was niet Jasper. Marijke is 9 jaar geleden naar Zweden verhuisd toen ze 24 was en herkent de problemen waar ik tegen aanloop. Het was heel leuk haar te leren kennen. We hebben heerlijk gekletst, in het Zweeds haha. Stefan zat ons met open mond aan te kijken, dat we gewoon in het Zweeds doorgingen. Ik hoop dat ik inderdaad hier snel aan de opleiding kan beginnen!mee te gaan naar de ST-jullunch. Waar ik alvast kan gaan netwerken. Die kerstlunch was gisteren. Echt waar wat een

Verder ben ik vrijdag naar Göteborg geweest om mijn ID-kaart op te halen. 2 uur heen en 2uur terug om een handtekening te zetten. zucht. Ik maak maar gelijk van de gelegenheid gebruik om nieuwe kerstkleding te kopen voor het concert van maandag. Ze hebben namelijk bedacht dat we geheel in het zwart gekleed moeten gaan, en ik heb natuurlijk al mijn zwarte jurkjes in Nederland laten liggen. Het is alleen zo druk in Göteborg dat ik niet echt kan slagen. Ik heb iig een t-shirtje gekocht.

Zaterdag in de herkansing. Yulia heeft mij uitgenodigd om bij haar langs te komen. Ze is een Russische arts en woont alleen met twee kinderen in Skövde, haar man is twee jaar geleden overleden en haar leven bestaat nu uit werken, studeren, reizen, de kinderen verzorgen en slapen. Toch klaagt ze nooit, ik heb echt respect voor haar. We eten samen bij haar en gaan nog even shoppen waarna ik terugkom met een heel mooi jurkje. 's Avonds is het tijd voor st Lucia. Gudrun dacht dat het om 17u begon, maar het begon pas om 18u. Het is zo koud dat we snel een plaatselijk cafe opzoeken voor warme chocolademelk. Om 17.30 gaan we terug en het is echt super druk. De hele kerk zit vol. Het is super mooi, allemaal jonge meisjes met kaarsjes. Ze zongen fantastisch!

De volgende dag vroeg Gudrun of ik samen met haar en Lisbeth Pizza kwam eten. Dat leek me erg leuk. En terwijl we aan het eten waren ging mijn telefoon. Hallo bent u mw Bouwmeester en woont u Zweden? Ja dat klopt, ok dan bent u over 2 minuten live op de radio voor Serious Request, oei dat is spannend, en lastig om te schakelen naar het Nederlands. De buurvrouwen snappen er niets van... ssssst ik ben op de radio. Ze vinden het geweldig.

Maandag is het tijd voor het kerstconcert met het koor en de broeders Rongedaels. Iedereen is erg nerveus, maar ik heb nog nooit van de heren gehoord. Toch ga ik met ze op de foto, zodat ik jullie iig kan laten zien wie ze zijn. Ze zingen fantastisch goed en het is dan ook een super concert, het was helemaal uitverkocht. Ik was super trots.

Vandaag was het tijd voor mijn eigen concertje met Jurgen en Emma. Iedereen zat lekker te eten en wij speelden leuke muziek. Eerst voor de collega's en daarna in de wachtkamer voor de patienten. Die vonden een concert bij de huisarts erg apart, maar ook erg leuk. Ik hoop dat we veel geld opgehaald hebben voor Serious Request. Het geld ga ik dinsdag zelf naar Haarlem brengen, dus als jullie nog niet gedoneerd hebben, hebben jullie tot dinsdag de tijd :P.

Morgen heb ik nog een gezellig avondje met de jonge dokters van de vårdcentral.

Zaterdag kom ik aan in Nederland. Kiki brengt me naar Skövde, echt heel lief.

Ik ga proberen zoveel mogelijk van jullie te zien. Maar in 9 dagen wordt dat lastig, dus als ik jullie niet zie...

Fijne kerstdagen en een goed nieuwjaar!
God Jul och got nytt-år!


  • 17 December 2014 - 21:25

    Evelien:

    Zullen wij elkaar dan maar in zweden zien? ;-) ik heb er zin in loes! Het lijkt me leuk om al die lieve mensen waar je het zo vaak over hebt te ontmoeten en we hebben veel bij te kletsen! Maar nu eerst.. kerst! Goeie reis, veel plezier. Geniet ervan! Liefs eef

  • 17 December 2014 - 21:59

    Marloes:

    Dank je eef. We gaan tijd te kort komen. Maar we gaan iig een hele bijzondere oud en nieuw hebben! Heb er zin in!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 12487

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: