kompisar, lagenhet och åker skidor - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu kompisar, lagenhet och åker skidor - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

kompisar, lagenhet och åker skidor

Blijf op de hoogte en volg Marloes

24 Januari 2015 | Zweden, Skövde

Lieve allemaal,

Voor de mensen die het zich afvroegen, ja ik leef nog hoor! Het is even geleden dat ik wat geschreven heb maar dat betekend niet dat ik niets beleefd heb, ik heb het gewoon een soort van "druk". We gaan terug naar vorig jaar...

Na een geweldige kerst in Nederland te hebben gehad was het de 29ste tijd om 'naar huis' te gaan. Ook al vond ik het lastig om papa en mama dag te zeggen had ik er ook wel weer zin in om naar Zweden te gaan. Het voelt goed, en ik had de buurvrouwtjes best wel gemist. 's nachts om 1 uur was ik in Skövde. Op zoek naar de auto, die kiki voor me neer had gezet. Waar is de sleutel? Gewoon onder de auto in een zakje voor de uitwerpselen van een hond. Haha, dat hoeven we in Nederland niet te proberen! De dag erna was het tijd om alles klaar te zetten want in de avond komen de Cootjes! Wat een fantastische week hebben we gehad. Ik heb geprobeerd ze al het moois van Hjo en omgeving te laten zien. We hebben gekaart, gekletst en vooral heel veel gelachen. Samen hebben we oliebollen gebakken, want het is oud jaar. Jonne, een andere Nederlandse die hier in Hjo woont zou alleen zitten, maar na een kort gesprekje in Njuta (heel leuk klein snoepwinkeltje) zou ze ook komen en konden we haar frituurpan lenen. Het was erg gezellig, maar ja, we wilden natuurlijk wel vuurwerk zien. Om 23 uur was er een concert in de kerk in Hjo, ja ja, Thomas is in de kerk geweest! Na het concert gingen we allemaal naar buiten voor het vuurwerk. Alleen de kerkklok was te laat en het vuurwerk was ver te zoeken. Knal! oke dat was het dan. Terug naar mijn kamer om het nieuwe jaar in te drinken! Op 1 januari was het tijd om de oliebollen eraf te trainen, en waar kan je dat beter doen dan in Tiveden? We zijn allemaal geslaagd voor onze cursus hoe wordt je een berggeit! Het was ontzettend mooi! Helaas moesten de cootjes ook weer een keer naar huis, maar deze gezellige week zal ik nog lang onthouden, en ik denk Evelien, Thomas, Anne en Chantal ook!

Ondertussen ben ik ook bezig geweest met een nieuw appartement. Ik woon hier heel leuk, maar het is iets minder dat er gewoon telkens mensen in en uit het huis lopen. De feesten tot 2 uur 's nachts zijn ook niet echt grappig als je zelf niet meedoet. Majvor had gehoord dat er een klein huisje vrij zou komen vlak aan het water. Of ik interesse had? ja echt wel! Nadat we zijn gaan kijken was ik op slag verliefd. Een klein huisje van 60m2 met een keuken, slaapkamer en woonkamer. Na een week hoorde ik eindelijk dat ik erin mocht! O wat was ik vrolijk! een klein probleempje. Het is niet gemeubileerd. Waar haal ik voor 1 maart alle meubels vandaan? nou dat blijkt niet zo heel lastig te zijn. Zeg gewoon dat je meubels nodig hebt en op de vårdcentral wordt een actie gehouden, help Marloes de winter door! overal komen stoelen, lampen en tafels vandaan. Daarnaast is er zoiets geweldigs als lopis. Ik heb er al eerder over verteld, maar tweedehands winkelen is hier gewoon echt heel leuk. Ik ben ondertussen trotse eigenaresse van 4 stoeltjes, een tv meubel en een bedbankje. Alles tijdelijk gestald bij Gudrun hihi. het mooiste is ook nog dat papa en mama hebben aangeboden om me te komen helpen verhuizen! Echt een gelukkiger mens bestaat er niet!

Ondertussen gaat alles zijn gangetje, ik werk rustig door, zing nog steeds en ben bezig met SFI. Maar soms moet je ook even ontspannen, zoals vandaag. Majvor vroeg of ik zin had om mee te gaan langlaufen. Tsja nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn. When in Sweden do as the Swedish people do. Dus warme kleertjes aan en de latten onder gebonden. Wat een avontuur. Het ging best goed tot de eerste heuvel. Hoe kom ik hier nu op, het is best glad! Bijna boven maakte ik een misslag en verloor de vaart, dus ging ik net zo hard weer achteruit. Gelukkig gaf Majvor me letterlijk een duwtje in de rug. En toen moest ik de bult ook weer af. Hoe moet je remmen? niet. Houd gewoon balans, uhhhh hoe doe ik dat? door de knien en doen of je het leuk vind! Bijna beneden, helemaal blij is het spoor kapot, tsja en wat doe ik dan?? Iets wat ik altijd doe, gewoon ontsporen, en daar lag ik dan op mijn billen. Maar dan de kunst, hoe kom je weer overeind? met dat ik een ski weer vast heb is het toch wel erg glad, en daar lig ik weer. Majvor en ik hebben de grootste lol. Uiteindelijk ben ik maar 5x gevallen in 2,5 km en ik vond het nog leuk ook. Misschien morgen weer!

Zoals je leest vermaak ik me wel! eind maart kom ik weer naar Nederland voor een bliksembezoek, maar in die tussentijd heb ik nog genoeg te doen!

En voor mijn zweedse collega's:
Jag har berättat över min semester med mina kompisar från Nederländerna, Min ny lagenhet och min första gången att jag har åkt skidor.

Dag lieve mensen, tot de volgende keer

kram!

  • 24 Januari 2015 - 20:25

    Resi Schut:

    Hoi Marloes,

    Weer een mooi verslag ben ook blij dat je het zo goed naar de zin heb daar ,en voor je zelf een huisje geweldig ja de inrichting komt van zelf je heb nog de tijd hoor. Ja dat langlaufen is geweldig he zo heerlijk wij hebben dat vroeger ook veel gedaan en ook wel blauwe billen gehad ha ha , maar als je er tijd voor heb moet je maar weer lekker gaan want dan wordt het ook steeds leuker heel veel succes nog daar groetjes van ons Resi ☺️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 12477

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: