Sjunga, dans och fest - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu Sjunga, dans och fest - Reisverslag uit Skövde, Zweden van Marloes Bouwmeester - WaarBenJij.nu

Sjunga, dans och fest

Blijf op de hoogte en volg Marloes

07 December 2014 | Zweden, Skövde

Lieve mensen,

Wat vliegt de tijd, over 2 weken kom ik Nederland al weer even bezoeken, maar voor die tijd staat er nog veel te gebeuren. Maar er is ook alweer veel gebeurd. Tijd voor een terugblik...

Vorige vrijdag hadden we een jaren tachtig feest, met onze vårdcentral, maar ook met die van Tibro en Kalsborg ('buur"gemeenten). In de jaren tachtig wordt gedanst op staying a live, dus dat doen wij dan ook maar. Daar moest alleen nog wel even voor geoefend worden. Alleen Kiki was even vergeten dat ze niet aanwezig was op de dag dat we dansles zouden hebben. Marloes.... ja? wil jij dansles geven, je kan zo goed dansen! ahum slijm slijm. Maar ja het is natuurlijk wel leuk, dus dat doen we dan maar. Gelukkig had ik hele voorbeeldige leerlingen, dus dat ging goed. Mooi dan kan je op het feest ook mooi voordansen, he dat was niet afgesproken. Spannend!!! Toen was het eindelijk vrijdag en gingen we een uur na het werk met zn allen in de bus naar Karlsborg. Een uur was te kort om op en neer te gaan, dus tijd voor een preparty. Gezellig aan de wijn... Stefan weet alleen wel van doorschenken en dat zonder eten in mijn maag, oei die komen aan! Tijd om in de bus te stappen, een dubbeldekker voor 15 personen, misschien een tikkie overdreven maar ach... Ik kom gezellig aan de klets met Jurgen, een gepensioneerde arts uit Duitsland. We komen op het thema muziek en ik kom erachter dat hij viool speelt en hij weet nu dat ik klarinet speel. Wil je een keer met mij spelen? Ja natuurlijk! o zegt een collega, wat dacht je van een kerstconcertje op de vårdcentral? Dat klinkt super, kunnen we gelijk geld inzamelen voor Serious Request! Ik leg uit wat het inhoud en Jurgen is direct enthousiast. We laten het onderwerp rusten. We zijn er! Na het hoofdgerecht is het zover, we moeten dansen, gelukkig heeft het eten in mijn maag geholpen en ben ik weer volkomen helder. We dansen super en iedereen is enthousiast!!! De rest van de avond hebben we lol, heerlijk weer een feestje, daar was ik aan toe.

De volgende dag mag ik oppassen op de kinderen van Stefan. Hij vroeg het me op vrijdag en ik vond het geen probleem. daarna vroeg hij nog vijf keer of ik het echt geen probleem vond. Nee hoor, of ik nu thuis zit of bij hem, een beetje gezelschap van de kinderen is niet verkeerd op een avond die nog best eens zwaar kan worden. Het is het jaarlijkse familieetentje en ik ben er niet bij.... Maar het was super gezellig, ik heb voorgelezen in het Duits en een leuke serie zitten kijken. Tot ik geskypt word door mijn zus. Het is leuk om iedereen daar even hallo te zeggen. Het voelt goed. Volgend jaar ben ik er gewoon weer bij!

Op zondag moest ik voor de eerste keer zingen met het kerkkoor. Het is eerste Advent een heel groot feest hier. Overal branden lichtjes en worden pepperkakor gebakken. Het zingen gaat goed en ik moet ook bij drie nummers klarinet spelen. Iedereen is vrolijk, wat een gezelligheid. Daarna nog even koffie drinken en dan naar huis. De buurvrouw vond dat ik als nieuwe zweed in ieder geval een keer pepperkakor moest hebben gebakken. Zie het resultaat in de foto's. Daarna eten we samen boerenkool. Het was een fantastisch weekend.

En toen was het maandag, komt Jurgen naar me toe. Of ik serieus was over dat concert. Ik mocht dan wel wijn op hebben, maar ik wist nog precies waar we het over hebben gehad. En waarom zou ik niet serieus zijn? De datum staat vast 17 december onder lunchtijd!.

En toen was het Sinterklaas. Dinsdag heb ik samen met de cootjes sinterklaas gevierd via Skype. Vrijdag met mijn ouders en op het werk. Ik moest zorgen voor de vrijdag fika, dus ik heb gezorgd voor spekulaas, pepernoten en arretjescake. Al gebracht door sinterklaas zelf (zie foto). Met een echt gedicht in het Zweeds! Ook mijn buurvrouw heeft voor sinterklaas gespeeld en heeft mij een pakje servetjes gegeven, het hing aan mijn fiets. Wat ontzettend lief!

Ik was misschien bang voor de donkere dagen hier met kerst, maar ze zijn door alle gezelligheid misschien nog wel lichter dan in Nederland!

Dat was het voor nu
xxx
Marloes

  • 07 December 2014 - 20:08

    Anneke:

    Wat weer een leuk verslag en leuke foto,s je hebt hongerleed wat Sinterklaas is

  • 08 December 2014 - 11:17

    Peter:

    Heey Marloes,

    Wederom een goed verhaal!
    Leuke foto's ook!

    Ik zal het direct doorsturen naar de rest!
    Tot gauw!

  • 08 December 2014 - 14:47

    Rob Jansen:

    Hoi Marloes. Wat een leuk verhaal en spannende avonturen maak jij mee joh. Fijn te lezen dat jij het zo naar je zin hebt in Zweden. Dan hoef ik daar tenminste niet over in te zitten (hahaha). Van Vincent (met een smile van oor tot oor) vernomen, dat hij onlangs bij jou in Zweden is geweest. Ik geef hem regelmatig een bemoedigend schouderklopje. Daar hoef jij niet over in te zitten (hahaha). Ik wist niet dat jij zo'n keukenprinsesje was. Dus jij bent echt van alle markten thuis. Ik hoop je in de korte tijd dat je in Nederland bent weer even te zien en te spreken. Marloes, het ga je in alle opzichten goed! Tot horens en/of ziens. Groetjes van Rob Jansen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

ik ben 23 jaar oud en studeer geneeskunde, voor mijn vrije keuze stage ga ik 2 maanden werken bij een huisartsenpraktijk in Hjo Zweden.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 12502

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2014 - 01 September 2015

Werken in Zweden

30 Mei 2014 - 26 Juli 2014

Stage in Zweden

Landen bezocht: